Amazon topman Jeff Bezos maakte er donderdag bij de presentatie van de
nieuwste hardware van ’s werelds grootste online retailer geen geheim van:
Amazon verkoopt zijn tablets tegen, of zelfs onder de kostprijs.

"Wij willen winst maken wanneer mensen onze apparaten gebruiken, niet
wanneer ze ze kopen", zo stelde de Amazon baas tijdens de presentatie.
Amazon verdient geld aan het gebruik van de Kindle door de verkoop van apps,
streaming video en boeken voor de tablets.

Kindle Fire tegen iPad

Behalve een nieuwe goedkope versie van de Kindle Fire tablet, kwamen er ook
wat duurdere, betere modellen op de markt variërend in prijs van 199 tot 599
dollar. Maar ook hier is de prijs hét verkoopargument waarmee Bezos de
consument wil overhalen. De versie met 4G mobiel internet – een nieuwe
extreem snelle draadloze internettoegang die nog niet in Europa is uitgerold
– kost 499 dollar. Apple verkoopt een iPad met dezelfde mogelijkheden voor
230 dollar meer.

Prijsoorlog Amazon tegen Apple

Amazon heeft momenteel een marktaandeel van vijf procent. De tabletmarkt wordt
nog altijd gedomineerd door Apple. Waar in de smartphonemarkt Samsung een
echte concurrent aan het worden is voor de iPhone, wil het in de tabletmarkt
geen van de producenten echt lukken om de hegomonie van de iPad te
doorbreken.

Apple zou voor het einde van het jaar bovendien met een kleinere versie van de
iPad komen om prijsvechters als Amazon enigzins de wind uit de zeilen te
nemen.

Lees ook:

Gadgets: de nieuwe apparaten van Apple, Nokia en Amazon

Rusland komt met eigen tabletcomputer

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl